5 veelgestelde vragen over schoolbibliotheken
top of page

5 veelgestelde vragen over schoolbibliotheken

Bijgewerkt op: 19 jan.

Een schoolbibliotheek is de motor van de leesmotivatie binnen de schoolmuren. Wanneer een schoolbibliotheek niet op orde is, heeft de leesmotivatie geen kans om zich te ontplooien en worden resultaten van leesbevorderingsprojecten zeker op de lange termijn verwaarloosbaar. In de afgelopen jaren hebben we ontdekt dat er de nodige vragen zijn over de schoolbibliotheek. Hoeveel boeken moeten er aanwezig zijn? Hoe moet ik het allemaal indelen? Is er een uitleensysteem? In dit artikel proberen we de vijf meest gestelde vragen te beantwoorden.


Hoeveel boeken moet een schoolbibliotheek minimaal hebben?

Het aantal boeken dat te vinden moet zijn in een schoolbibliotheek hangt sterk af van het aantal leerlingen. Een school van 150 leerlingen heeft niet een bibliotheek van 1500 boeken nodig, alhoewel het zeker geen overbodige luxe hoeft te zijn. Over het algemeen is onze stelregel dat er vijf tot acht boeken per leerling beschikbaar zijn. Hierdoor is er voldoende aanbod om te experimenteren met verschillende boeken.


Wat is de beste manier om een schoolbibliotheek in te richten?

indeling schoolbibliotheek, biebmonsters

Er bestaan veel antwoorden op deze vraag. Veel volwassenen kennen alleen de indeling die de centrale bibliotheek aanhoudt, met de zwart-witte stickers op de rug van de boeken. Hoewel deze stickers via Dbos (De bibliotheek op school) nog regelmatig te vinden zijn, stappen steeds meer scholen over op eigen ideeën. Wij hebben een jaar lang onderzoek gedaan naar wat de beste manier is om een schoolbibliotheek in te richten. Uiteindelijk hebben we aan de hand van onze bevindingen gekozen voor een eigen systeem, genaamd De Biebmonsters.



De Biebmonsters zijn personificaties van de leerlingen op school. Dat betekent dat elk kind zich wel met een van de monsters kan identificeren.

In de klassen hangen posters waarop De Biebmonsters zich voorstellen. In de bibliotheek hebben alle monsters hun eigen kast of gedeelte. Elk boek krijgt aan de binnenkant van de kaft een kwalitatieve sticker, waardoor kinderen altijd kunnen zien waar een geleend boek terug moet worden gezet. Doordat monsters soms overlappende kenmerken hebben met andere accenten, is onze ervaring dat kinderen worden verleid om bij verschillende monsters boeken te pakken. Zo worden ze getriggerd om zoveel mogelijk verschillende genres uit te proberen.



In ieder geval is de optimale situatie dat de schoolbibliotheek centraal is gelegen, zeker de boeken van groep 5 t/m 8. Hierdoor zijn alle boeken voor iedereen toegankelijk en is de collectie niet afhankelijk van een specifieke leerkracht per lokaal. De boeken van AVI start tot en met AVI E4 staan op een aparte plek, zodat kinderen nog kunnen oefenen met het technische lezen. Zeker na M5 mogen kinderen vooral ontdekken! Stickers als M6 en E7 zijn in onze ogen dan ook totaal overbodig.


Wat is het beste uitleensysteem voor een schoolbibliotheek?

De vraag hierbij is voornamelijk hoe strikt het uitleensysteem moet zijn. Systemen kunnen volledig handmatig worden uitgevoerd, maar ook digitaliseren is een optie. Zo bestaat er bijvoorbeeld het systeem Aura Junior, waarin boeken worden ingevoerd. Deze boeken kunnen vervolgens een eigen barcode krijgen, waardoor je een nauwkeurig uitleensysteem krijgt. Daarnaast is de database overzichtelijk. Deze database geeft ook interessante data over wat er in de school gelezen wordt, maar de vraag is of er tijd is om deze informatie te analyseren en of er iets om wordt gegeven.


Een traditionele manier is om hulpouders in te schakelen die het uitleensysteem zelf bijhouden. Een tijdrovende taak met hoofdzakelijk de vraag: wat levert je op? De volgende vraag is namelijk veel bepalender...


Hoe houd je een schoolbibliotheek netjes en verzorgd?

Naast Leesdetectives zijn wij ook nog drie dagen leerkracht in het basisonderwijs. Één van onze standpunten is nog altijd dat kinderen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid moeten krijgen. De ervaring is dat ze dit ook graag willen, maar dat we het ze niet durven te geven. De schoolbibliotheek is een prachtige kans om de kinderen verantwoordelijkheid te geven. Iets dat met allerlei voordelen komt. Kinderen die zich verantwoordelijk voelen voor de schoolbibliotheek zullen ook gemotiveerder zijn om te lezen.


Ons advies is dan ook om geen hulpouders, maar kinderen biebbeurten te geven. Laat hen de bibliotheek verzorgd en netjes houden. Dat is wellicht makkelijker gezegd dan gedaan, dat begrijpen wij ook. Een duidelijke indeling van de bibliotheek, zoals De Biebmonsters, maken dit een stuk gemakkelijker. Onze ervaringen hiermee zijn positief. Wij raden daarnaast aan om de hulpouders niet naar de achtergrond te laten verdwijnen, maar juist te vragen om in plaats van biebbeheer, leesactiviteiten te organiseren. Denk aan een exclusieve voorleessessie in de bieb of het samen knutselen van een hoofdpersonage!


Welke boeken zijn geschikt voor een schoolbibliotheek?

Dit zijn uiteindelijk altijd de boeken die de kinderen graag willen lezen. Het sleutelwoord voor de collectie van een schoolbibliotheek is: variatie. Er moeten leesboeken zijn van verschillende genres, informatieboeken, zoek- en doe-boeken, dichtbundels, voorleesboeken en speciale boeken voor de kinderen die lezen lastig vinden. Vraag ook altijd de kinderen zelf naar hun favoriete boeken of de boeken die ze graag nog zouden willen lezen. Misschien weten zij wel een heel tof boek dat binnenkort uitkomt, maar waar jij niet van op de hoogte bent?


Hulp nodig met uw schoolbibliotheek? Neem vrijblijvend contact met ons op via ons contactformulier of Whatsapp (0630581292).

bottom of page