Bob Popcorn - een smakelijk avontuur voor de jongere lezer

Bijgewerkt op: 22 mrt. 2021

Kaft Bob Popcorn

Door Sander van Genderen - Het leven van een maiskorrel gaat niet over rozen. Je wordt geplukt en verwerkt in een brood, of nog erger: in een magnetron gestopt. Onder gigantische hittestraling wordt er van je verwacht dat je ontpopt in een groot, wit stukje lekkernij met zout of suiker. Vervolgens verdwijn je dan in iemand zijn maag (of als mensen geen honger meer hebben in de prullenbak). Welkom in het leven van Bob Popcorn, de enige maïskorrel ter wereld die een eigen willetje heeft.

Bob Popcorn is een verhaal geschreven door schrijfster Maranke Rinck. Het verhaal begint met een vreemde gebeurtenis in Amerika. Een gebeurtenis die al vanaf het eerste moment fantastisch wordt vormgegeven door Martijn van der Linden die de plaatjes voor dit boek verzorgt. Een Amerikaanse boer wil zijn mais wat beter laten groeien en heeft daarvoor een verboden goedje. Dit goedje zorgt er uiteindelijk voor dat Bob Popcorn in het leven van Ellis komt.

Ellis is een meisje dat in de bovenbouw van de basisschool zit. Ze heeft twee vaders, Steef en Gijs. Alle drie zijn ze dol op ongezond eten en dan met name popcorn. Wanneer Juf Kim vertelt dat het tijd wordt om allemaal wat gezonder te gaan leven, lijkt het popcornbestaan van Ellis voorbij, maar daar neemt ze natuurlijk geen genoegen mee! Al snel komt Bob Popcorn tot leven en die blijkt volledig een eigen willetje te hebben! Ellis moet alles op alles zetten om te zorgen dat Bob Popcorn zich een beetje gedraagt, en dat heeft natuurlijk hilarische momenten tot gevolg!

Bob Popcorn is zoals we al zeiden een prachtig vormgegeven boek. De kaft schreeuwt om je aandacht en de tekeningen van Martijn van der Linden in het boek zijn duidelijk van iemand met veel talent voor het vak. Het boek is een prachtige aanvulling op de boeken die je als beginnende lezer te kiezen hebt. Je moet hiervoor wel een beetje doorzettingsvermogen hebben, want het is een wat langer verhaal. Kun je al wat beter lezen? Dan zul je Bob Popcorn binnen een mum van tijd uit hebben!

...lezers die van grappige boeken houden

...lezers die van popcorn houden

...lezers die van series houden

Wanneer Ellis op een dag popcorn maakt in de magnetron, gebeurt er iets vreemds. Een van de maïskorrels poft niet, maar zwelt op tot hij zo groot is als een kiwi. Er ploppen twee armpjes tevoorschijn en twee beentjes. Ellis staart de korrel aan, die nu een gezichtje heeft waarmee hij woedend terugkijkt…

Het maïsmannetje heet Bob, en is geen gemakkelijk type. Hij slaapt niet, eet onvoorstelbaar veel en is nogal humeurig. Na een tijdje krijgt Ellis er genoeg van. Bob moet weg, maar waar laat je een reusachtige levende popcorn met driftbuien?

Tijgerlezen van Querido

Bob Popcorn is onderdeel van de serie Tijgerlezen van uitgeverij Querido. Deze boeken leggen de nadruk op leesplezier en stappen af van de traditionele AVI-niveaus. Kinderen zoeken zelf uit of ze een boek kunnen lezen en beperken zich niet vooraf tot één niveau, precies zoals wij het als Leesdetectives graag zien! De boeken van Tijgerlezen leggen de nadruk op twee type kinderboeken: spannende boeken en grappige boeken.