Boekbespreking De Grondel en de Garnaal | Het zijn net mensen

Wanneer mensen zich misdragen, dan roepen we nog wel eens 'wat een stelletje dieren!'. Maar zijn dieren dan wel zo onbeschaafd? Zijn wij dat eigenlijk zelf niet gewoon? Dieren lijken stiekem namelijk heel erg op ons. Ze hebben soms onze maniertjes, soms zelfs een beetje ons uiterlijk (apen!), maar zeker ook onze emotionele kant. Want mensen houden van vriendschappen, maar dieren zeker ook!

En dat hoeft natuurlijk niet altijd te zijn met iemand van dezelfde soort. Vriendschappen tussen mensen staan ook vaak los van leeftijd, geslacht en afkomst. Zo is het bij dieren soms net zo! Wat dacht je van de coyote en de das? Hun vriendschap heeft wel een functie. De das is een goede speurneus en graaft graag naar grondeekhoorns. De coyote is daar dol op, dus wanneer zijn vriend een hol heeft gevonden, gaat hij er op af! Ook de grondel en de garnaal, die prijken op de voorkant van het boek, leveren een vriendendienst. Terwijl de garnaal zorgt voor een huisje voor de grondel, helpt de grondel de garnaal weer met jagen. De garnaal is namelijk stekeblind en daar kan de grondel goed bij helpen!

De Grondel en de Garnaal gaat eigenlijk over allerlei soorten vriendschappen in het dierenrijk. Sommige dieren zijn echte speelmaatjes van elkaar, andere leren weer graag samen en weer andere zijn fanatieke huisgenoten. Niet alle combinaties zul je van tevoren zien aankomen. Of toch wel? Ben jij de nieuwe Freek Vonk?

Dit informatieboek is mooi vormgegeven met verschillende lettertypes, lettergroottes en kleuren. Met veel illustraties komt het boek tot leven bij kinderen in de bovenbouw, want daar is het boek toch wel voor bedoeld. Vanaf groep 6 of sterke lezers uit he 5e leerjaar. De Grondel en de Garnaal is een aantrekkelijk informatieboek waar je zelf ook graag vriendjes mee wordt.

...lezers die meer willen weten over het dierenrijk

...lezers die van informatieboeken houden

...lezers die meer willen weten over vriendschappen tussen dieren

Leeuwen verslinden zebra's, spinnen vangen vliegen. En als ze elkaar niet opeten, dan zitten dieren elkaar wel op een andere manier dwars. Maar niet altijd. Vrienden & vijanden Naast natuurlijke vijanden bestaan er ook natuurlijke vrienden, zoals de vis die samenwoont met een blinde garnaal. Dit boek gaat over vriendschappen in het dierenrijk. Over vriendendiensten, broederliefde en opoffering. Over vrienden voor het leven of voor even. En over valse vrienden, want ook in de dierenwereld zijn vrienden niet altijd te vertrouwen. Geert-Jan Roebers en Margot Westermann Bioloog Geert-Jan Roebers heeft al veel mooie (kinder)boeken op zijn naam staan. Ook in 'De grondel & de garnaal' bewijst hij opnieuw álles te weten over het dierenrijk. Een leerzaam, rijk en origineel non-fictieboek, met vrolijke en speelse illustraties van Margot Westermann.