Boekbespreking De Grootste Ettertjes van de Wereld | Sta jij er tussen?

Boek De Grootste Ettertjes van de Wereld

Door Sander van Genderen - Soms kom je wel eens kinderen tegen waarbij je denkt: ''Wat ben jij toch een verschrikkelijk ettertje!'' Dat kan te maken hebben moet hoe diegene zich gedraagt, of zich voor doet komen. Het ene ettertje is nog groter dan de ander en wanneer je denkt dat het eigenlijk niet erger kan, komt er iemand tevoorschijn die nog tien keer zo erg is! David Walliams besloot de tien grootste etters van de wereld in een boek te stoppen. Houd je vast voor één van de meest bizarre en bovendien meest smerige ervaringen van je leven!

In De Grootste Ettertjes van de Wereld vertelt schrijver David Walliams wat voor verschrikkelijke kinderen er allemaal op deze planeet wonen. Elk kind heeft zo zijn eigen eigenaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan de uiterst smerige Peter de Peuteraar, die al zijn neuspulkjes opspaarde en daar een levensgrote snotbal van wist te maken. Of misschien wel Winderige Winnie, die haar darmkanaal totaal niet onder controle heeft en daarom heel de dag door scheten laat. Dit is ronduit afgrijselijk, smerig en om van te kokhalzen. Maar wanneer blijkt dat ze met die stortvloed aan scheten een tuba kan bespelen, dan is het allemaal opeens niet meer zo erg.

Elke etter in dit boek heeft zijn eigen verhaal van ongeveer 20 bladzijdes. Dit loopt de ene keer best goed af voor de etter, maar de andere keer is het een triest einde. Uiteindelijk zit er wel een boodschap verstopt in elk verhaal. Zoals dat je niet in je neus moet peuteren zoals Peter de Peuteraar. Of dat heel de tijd winden laten eigenlijk helemaal niet zo grappig is. Dit allemaal uiteraard bedoelt met een flinke knipoog van schrijver David Walliams.

Illustratie Grootste Ettertjes van de Wereld

Wie inmiddels denkt dat De Grootste Ettertjes van de Wereld een soort Guinness Book of Records is, kan er niet verder naast zitten. De Grootste Ettertjes van de Wereld is namelijk een fictief verhaal. Dat betekent dat schrijver David Walliams alles uit zijn duim heeft gezogen (verzonnen heeft). Denk dus niet dat er echt ergens iemand een tuba met zijn bips aan het bespelen is of gigantische ballen van neuspulk aan het maken is. Of toch wel?

De Grootste Ettertjes van de Wereld is het begin van een reeks van inmiddels drie boeken. Dit zijn de eerste tien ettertjes waar je over kunt lezen. Met de tekeningen van Tony Ross is dit een kleurrijke graphic novel geworden. Dit is een boek waarin allerlei verschillende lettertypes tevoorschijn komen. Het is een grappig boek dat vanaf 8 jaar prima te lezen is! Dus wil jij wel eens weten wanneer je echt een ettertje bent? Dan is dit een boek voor jou!

...lezers die zelf ook een tikkeltje stout zijn

...lezers die van drukke, vrolijke boeken houden

...lezers die graag grappige verhalen lezen

Komt dat zien, komt dat zien! Vijf Jakkie Jongens en vijf Monsterlijke Meisjes! Zoals Sofia Sofa, een meisje dat zo dol is op sofahangen en tv-kijken dat ze in een sofa verandert. En Kwijlende Kwinten, een jongen die tijdens een schooluitstapje vreselijk in de problemen komt door al zijn gekwijl. En natuurlijk is er ook Bertha de Blèrtrien, een blèrende grote zus die haar broertje pest met gruwelijke verzinsels! Bestsellerauteur David Walliams schreef een verzameling heerlijk ondeugende verhalen, met hilarische kleurenillustraties van de geniale Tony Ross. Voor iedereen vanaf 8 jaar. Alsjeblieft, alsjeblieft, alsjeblieft duizend keer alsjeblieft en nog een keer alsjeblieft LEES DIT BOEK NIET!