Boekbespreking De Kerstmisaurus | Zolang je er maar in gelooft!

Door Sander van Genderen - Wanneer je boeken wilt lezen die echt in het teken staan van Kerstmis, dan moet je iets beter je best doen om een boek te vinden. Natuurlijk zijn ze er wel, zonder twijfel, maar welke boeken zijn nu echt het lezen waard? Van welke boeken gaat jouw kersthartje sneller kloppen en krijg je meer en meer zin om met vrienden en familie de feestdagen te vieren? Wij gingen aan de slag met De Kerstmisaurus van Tom Fletcher. Weet deze dinosaurus de kerstgedachte in ons aan te wakkeren?

Het boek vertelt het verhaal van Willem die op school flink wordt gepest. Dat is niet altijd zo geweest, maar sinds Brenda Kwel op de school is verschenen, gaat het niet zo best meer. In de kantine hebben Willem en Brenda een akkefietje gehad en sindsdien is niet alleen iedereen bang voor Brenda, maar heeft iedereen ook een hekel gekregen aan Willem. Willem heeft het sowieso al niet makkelijk, want zijn moeder is overleden door een ongeluk. Door datzelfde ongeluk zit Willem ook in een rolstoel. Zijn grote troost is zijn liefde voor dinosaurussen en zijn geloof in de Kerstman, iets waar zijn vader Meneer Tuffer graag aan meedoet. Samen vieren ze elk jaar enthousiast Kerstmis, maar Willem is minder enthousiast dit jaar. In alle hoop schrijft hij de Kerstman dat hij graag een echte dinosaurus zou willen.

Aan de andere kant van de wereld, op de Noordpool, vindt ondertussen een wonder plaats. Er is een ei gevonden dat door de dikke billen van de Kerstman uitkomt en tadaaa, er verschijnt een dinosaurus! De elfen en Kerstman zijn met stomheid geslagen en besluiten de dino de naam Kerstmisaurus te geven.

In alle chaos gebeurt uiteindelijk datgene dat de Kerstman liever niet zag gebeuren: de Kerstmisaurus gaat stiekem mee op de slee richting Willem! Dit is het begin van een avontuur waarin Willem oog in oog komt te staan met een echte dinosaurus. Hoe loopt dat af?

De Kerstmisaurus is een echt kerstverhaal. Er wordt uitgebreid verteld hoe het er op de Noordpool allemaal aan toegaat. Hoe wordt Kerstmis daar voorbereid? Het hele verhaal speelt zich af in de sneeuw en staat bol van de rijmpjes, want elfen spreken nu eenmaal alleen via rijmpjes. Het is een prachtig verhaaltje over vergeven, ontdekken en geloven. Het is misschien een dik boek, maar je gaat er als een sneltrein doorheen. Een boek voor fans van de Kerstman en...dinosaurussen!

...lezers die graag in de kerststemming komen! ...lezers die van dinosaurussen houden

...lezers die een wat dikker boek geen probleem vinden

Willem Tuffer is gek van dino's. Hij heeft dan ook heel veel dinosaurusspullen. Zelfs zijn rolstoel heeft dinohandvatten! Zijn allergrootste wens is een echte dino voor kerst krijgen, maar dat is onmogelijk, toch? Wanneer de Kerstman per ongeluk de Kerstmisaurus, de allerlaatste échte dino op aarde, op kerstavond bij Willem thuis achterlaat, komt Willems droom uit. Maar groot gevaar ligt op de loer! Lukt het Willem om de Kerstmisaurus uit handen van de angstaanjagende schurk, de Jager, te houden?

Vergeet alles wat je denkt te weten over de Noordpool en begin aan een hartverwarmend en sprankelend kerstavontuur met Willem, een elf die Suikersnoet heet, de Kerstman (ja, de échte Kerstman!), de meedogenloze Jager en natuurlijk een heel bijzondere dinosaurus...