Boekbespreking De Kikkerbilletjes van de Koning | Lachen om moderne sprookjes

Boek De Kikkerbilletjes van de koning

Door Sander van Genderen - Hoewel sprookjes al heel lang terug te vinden zijn in onze wereld, zijn ze nog altijd enorm populair. In tal van bundels zijn sprookjes terug te vinden die al honderden jaren oud zijn en in de Efteling komen sprookjes tot leven in het Sprookjesbos. Schrijfster Janneke Schotveld probeert met haar boek De Kikkerbilletjes van de Koning sprookjes weer in een nieuw jasje te steken en soms zelfs geheel nieuw uit de hoge hoed te toveren. En dat zorgt voor een bundel van hartverwarmende verhalen, die zowel voor oudere als jongere kinderen leuk zijn om te horen en lezen.

De Kikkerbilletjes de Koning begint meteen met het sprookje waar het boek naar is vernoemd. Een koning is gek op kikkerbilletjes, maar de kikkers hebben daardoor niet zo'n prettig leven. Wanneer de koning niet meer op zijn riante troon zit, maar zelf in een kikker verandert door een plannetje van de koningin, draaien de rollen voor eventjes om. Misschien wordt hij nu zelf ook opgegeten door zijn dochter die ook gek is op kikkerbilletjes!

Het verhaal is een aftrap voor een bundel van vijftien sprookjes waarin oude sprookjes worden opgevrolijkt en nieuwe sprookjes worden verteld. Hierin weet Janneke Schotveld een hele leuke koppeling te leggen naar problemen waar we vandaag de dag last van hebben. Heb jij soms wel eens last van de WiFi die een slecht signaal afgeeft? Dan kun je in dit boek het antwoord op je vraag vinden!

De bundel leent zich uitstekend voor bovenbouwers die hun eigen sprookjesboek willen hebben, maar is ook perfect om voor te lezen in de onder- en middenbouw. 's Avonds laat een sprookje voor het slapengaan is een prima optie met dit boek, aangezien het ook nog eens geen enge sprookjes bevat. In elk verhaal zit wel een moraal verstopt, zoals het een goed sprookje betaamt. Janneke Schotveld weet met De Kikkerbilletjes van de Koning een dijk van een boek af te leveren.

...lezers die van sprookjes houden

...lezers die de meeste sprookjes wel kennen en nieuwe sprookjes willen leren

...lezers die van kortere verhalen houden

In dit moderne sprookjesboek zijn vijftien moderne sprookjes van topauteur Janneke Schotveld opgenomen. Over Uk, die klein van stuk is, maar dapper genoeg om het bos te betreden waar een gevaarlijke reus huist. Over de ridster die besluit de prins van haar dromen uit het kasteel van zijn ouders te bevrijden. Over heksje Hetje die een bezem voor haar verjaardag krijgt, maar niet durft te vliegen. Over prinses Lupine die haar bruidegom moet kiezen uit zevenhonderd prinsen, maar bij niet één prins kriebels in haar buik voelt. En over de koning die dolgraag kikkerbilletjes eet – tot hij ineens zelf in een kikker verandert.

De kikkerbilletjes van de koning is een bundel geestige en ontroerende sprookjes die nét een beetje afwijken van het traditionele sprookjesrecept. Met bij elk verhaal schitterende tekeningen van een andere topillustrator, onder wie Martijn van der Linden, Thé Tjong-Khing, Linde Faas, Milja Praagman en Annet Schaap.