Erebos Ontwaakt | Life's just a game

Erebos Ontwaakt | Life's just a game

Erebos Ontwaakt; Ursula Poznanski; Lemniscaat; cover; voorpagina

In Nederland zijn tal van voorbeelden van wetten over het schenden van privacy. Zo mag je niet hacken, persoonlijke dingen van iemand anders delen en met de nieuwe wet AVG mag je niet eens de naam van een kind noemen in een klassenlijst. Toch hoor je maandelijks over inbraken op computers waarbij hackers duizenden gegevens wegkapen. Wat nou als er een spel zou zijn die dat allemaal doet met een doel en zorgvuldig de mensen uitzoekt die het spel mogen spelen? Dat je op een dag wakker wordt met een vreemd tekentje op je mobiel en dat je het moet spelen, want anders... Dat is het concept van Poznanski's tweede deel van Erebos.

Erebos Ontwaakt gaat over twee jongens: Nick en Derek. Ze kennen elkaar niet, maar spelen afzonderlijk van elkaar het spel Erebos. Nick is een fotograaf en in het eerste deel van Erebos heeft hij al gespeeld. Natuurlijk wil hij het spel niet nog eens spelen, omdat het toentertijd de levens van een aantal van zijn vrienden en vriendinnen flink had aangetast. Toch moet wel deelnemenNick aan Erebos. Wanneer hij weigert, worden ineens afspraken afgezegd en zijn vriendin wordt met een voicemail uitgemaakt voor van alles. Niet door een random iemand, maar door iemand die haar belde... met Nicks exacte stem.

Derek is hopeloos verliefd op Maia. Zij is by far het mooiste meisje dat hij ooit gezien heeft en hij denkt dat ze niet te bereiken is. In de klas lacht ze soms naar hem en als hij het icoontje van Erebos op zijn computer ziet, moet hij het spelen. Zeker als hij iemand in het spel tegenkomt die precies op haar lijkt. Zou ze de game ook spelen? Van Erebos mag je niet met iemand anders praten over de game en zeker niet met iemand die het spel niet speelt. Als Maia op een dag verdwijnt, moet Derek er alles aan doen om haar te vinden. Maar mag dit ook van Erebos?

Erebos Ontwaakt is een dik boek over een spel dat levens beheerst. Het heeft een prachtig plot en het is zó geschreven dat je huivert bij de gedachte waar het spel toe in staat is en dat je precies ziet welke invloed het spel op je kan hebben. Erebos Ontwaakt heeft een ontzettend onverwacht en goed plot en het is tot het eind bijna ongrijpbaar. Je ziet dat er een verband is, maar welk verband precies? Dat maakt het boek zo sterk!

Met Erebos ontwaakt schrijft Poznanski een fijn boek, geschreven vanuit twee personages die een kleine link hebben met elkaar. Die link wordt gaandeweg het boek steeds duidelijker. De reden waarom Erebos precies hen heeft gekozen is ook een raadsel en dat blijft het eigenlijk tot het einde van het boek. Als je er over nadenkt, is het boek super eng, want de technologie is nu nog te vertrouwen. Maar wat nou als er echt een computer wordt ontworpen waarop dit spel de levens kan beïnvloeden van heel veel mensen door beloningen en chantage? Dat zou een enorm Ereboswaardig eng idee zijn!

... lezers die houden van gamen

... lezers die het heerlijk vinden om te griezelen en te lezen in spanning

... lezers die hopen dat er een spel is dat hen vindt... Misschien vindt dit boek jou wel...

Samenvatting/Omslag

Erebos sliep, maar is weer ontwaakt! Als je een nieuwe app op je telefoon aantreft die je niet zelf hebt geïnstalleerd, kan dat natuurlijk een reclamestunt zijn. Maar wat als het programma controle over je leven krijgt? Het draait niet alleen op je telefoon en computer – het is overal. Het kiest zelf zijn gebruikers en laat je spelen om alles wat voor jou van belang is: je baan, je studie, je vriendin… je leven! Bijna tien jaar wilde Ursula Poznanski niet aan een vervolg op Erebos beginnen. Hoe vaak er ook om werd gevraagd, voor haar was het verhaal afgerond. Maar inmiddels heeft de technologie zo’n sprong gemaakt – en is die zo belangrijk in ons leven geworden – dat de game heel nieuwe mogelijkheden heeft. Want nu zijn er Facebook, Twitter, Instagram… fantastische media om iemands leven binnen te dringen. Poznanski kon er niet meer omheen: het is tijd dat Erebos ontwaakt.