Boekbespreking Gevonden | meer dan een goede daad verrichten

Bijgewerkt op: 14 apr. 2021

Boek gevonden

We weten allemaal dat het goed voelt om een goede daad te verrichten. Maar om ook daadwerkelijk iets uit te voeren, dat is een tweede. Stel je eens voor: je komt van school fietsen en ziet opeens iets of iemand op het fietspad staan. Je komt steeds dichterbij en merkt dat het een volwassen man is die midden op de weg staat. Hij is al oud, heel oud. Tenminste, dat schat je in. Hij lijkt niet helemaal te weten waar hij is en reageert niet op het geschreeuw van voorbijgangers. Wat doe je?

Frietje, de hoofdpersoon van het verhaal, twijfelt in ieder geval niet en zet haar fiets aan de kant. Ze probeert contact te maken met de oude man, maar dit lukt niet. Ze besluit de man, die kennelijk zelfs op zijn sloffen naar buiten is gegaan, naar de stoep te begeleiden. Hij lijkt zich niets meer van zijn leven te herinneren. Geen naam, geen adres...helemaal niets. Frietje besluit om hem mee naar huis te nemen. In ieder geval voor eventjes.

Onderweg besluit Frietje dat de man de naam Fritz krijgt. Meneer Fritz om precies te zijn. In ieder geval totdat Meneer Fritz zijn echte naam weer weet. De ouders van Frietje weten niet wat ze meemaken wanneer ze Meneer Fritz zien binnenkomen. Frietje neemt wel vaker iets mee van buiten naar binnen, maar meestal zijn dit verdwaalde dieren zoals een kat of een schildpad. Een volwassen man is wel iets heel anders!

Het is het begin van een verhaal waarin Frietje samen met haar omgeving het geheugen van meneer Fritz probeert op te frissen. Wie is deze verwarde, maar ontzettend lieve man? Gaat het überhaupt lukken om zijn geheugen weer te herstellen? En mag je een man wel zomaar mee naar huis nemen? Gevonden is een vrolijk, maar ook licht ontroerend verhaal van schrijver Cees van den Berg over een jong meisje dat alles op alles zet om een oudere man in nood te helpen. Het is stiekem een voorbeeld voor de samenleving waarin we elkaar best wat vaker mogen helpen wanneer het tegen zit, ook als het jou een beetje moeite zou kosten. Een boek met een luchtig en simpel mysterie dat je tot aan het eind geboeid houdt. Want wie is die meneer Fritz nou toch?

Lessuggestie bij het boek Gevonden

Uitgeverij Lemniscaat heeft prachtige lessen bedacht bij dit boek. Zo kun je het boek prachtig introduceren door eerst een gesprek te houden over de opa's en oma's van de kinderen, om vervolgens te vragen naar wat zij zouden doen als ze in de schoenen van Frietje zouden staan! Ook zijn er creatieve opdrachten bedacht waarin kinderen zelf een poster moeten maken waarop iemand staat die is vermist!

Gevonden Lemniscaat lessuggestie
.pdf
Download PDF • 793KB