Boekbespreking Hoe ik een detective werd | Ulfje neemt iedereen in de maling!

Boek Hoe ik een detective werd

Door Sander van Genderen - Ulf wil maar één ding en dat is detective worden. Dat komt niet zomaar uit de lucht vallen. Zijn oudere broer hangt namelijk al een tijdje de detective uit in het dorp. Samen met zijn vrienden loopt hij rond met een vergrootglas en proberen ze allerlei mysteries op te lossen. Niet dat het veel lijkt op te leveren, maar stoer is het wel. Zo stoer dat Ulf eigenlijk wel heel graag mee zou willen doen. Zou het mogen?

Wat denk je zelf? Nee, natuurlijk niet! Zijn broer vindt hem veel te jong en vindt het waarschijnlijk ook niet leuk om zijn jonge broertje bij zijn vrienden te betrekken. Maar Ulf wil graag, heel graag. Daarom besluit hij om in z'n eentje de detective uit te hangen. Hij bedenkt zelfs een briljant plan om iedereen te laten geloven dat hij toch echt de beste detective uit de hele omgeving is!

Bladzijde uit hoe ik een detective werd

Hoe ik een detective werd is een middenbouwboek dat de nadruk legt op humor. Ulf pakt bijvoorbeeld een tabakspijp van zijn vader, maar vult die met frambozenlimonade wanneer de tabak maar vies smaakt. Al met al is Hoe ik een detective werd voor de middenbouwers die wel van lol trappen houden, al helemaal als dat betekent dat je je broer en vader in de maling neemt!

...lezers die ook detective willen worden

...lezers die al echte speurneuzen zijn!

...lezers die nog moten oefenen met lezen

Als Ulfs grote broer met zijn vrienden een detectivebureau begint, wil Ulf natuurlijk meedoen. Maar daar is hij volgens de anderen te klein en te dom voor. Dat laat Ulf niet op zich zitten. Hij bedenkt een slim plan om te bewijzen dat hij prima kan speuren. Nu moet hij dat plan alleen nog goed uitvoeren…

Tijgerlezen van Querido

Hoe ik een detective werd is onderdeel van de serie Tijgerlezen van uitgeverij Querido. Deze boeken leggen de nadruk op leesplezier en stappen af van de traditionele AVI-niveaus. Kinderen zoeken zelf uit of ze een boek kunnen lezen en beperken zich niet vooraf tot één niveau, precies zoals wij het als Leesdetectives graag zien! De boeken van Tijgerlezen leggen de nadruk op twee type kinderboeken: spannende boeken en grappige boeken.