Boekbespreking Ontzettend irritant | Een nieuwe manier van lezen!

Bijgewerkt op: 22 mrt. 2021

Boek ontzettend irritant

Door Sander van Genderen - Er wordt wel eens gezegd dat de tijd van lezen voorbij is. Maar waarom? Waarom zouden we daar aan toegeven? Lezen is veel te leuk. Dat jij op deze website terecht bent gekomen, is al een bewijs dat lezen er nog toe doet! Anders was je wel wat anders gaan doen met je tijd, toch? Aan alles is te merken dat boeken met de tijd meegaan. Ze veranderen. Ze worden drukker, aantrekkelijker, vlotter. Een uitstekend voorbeeld daarvan is Ontzettend Irritant van Andy Griffiths en Terry Denton.

Dat Andy en Terry goede schrijvers zijn, dat wist je vast al. Ze zijn namelijk verantwoordelijk voor de fantastische reeks 'De Waanzinnige Boomhut van...', waar al héél veel exemplaren van zijn verkocht. Mocht je wat minder zin hebben in een reeks, maar houd je wel van boeken waar heel veel in gebeurt, dan is Ontzettend Irritant wellicht een boek voor jou!

In dit boek maak je kennis met Andy en zijn gezin. Vader, moeder en zus Jen hebben het maar zwaar met hem, want hij is gek. Knettergek. In negen verhalen vertelt hij over zijn leven en wat hij daarin uitspookt. Het is een leven waarin hij de meest bizarre uitspraken doet en de meest gekke dingen beleeft. Je kunt het zo gek genoeg niet verzinnen. Zo is er een verhaal waarin Andy besluit om het douchehokje helemaal dicht te plakken (kitten), om hem helemaal vol te laten lopen. Dan begint zijn zus Jen op de deur te kloppen of hij eens naar buiten wil komen. Dat gaat helemaal fout natuurlijk.

Of wat dacht je van een verhaal over een chocoladecakeje. Wanneer Andy in de bioscoop zijn cakeje laat vallen, besluit hij op onderzoek uit te gaan om hem weer terug te vinden. Hij kruipt onder bioscoopstoelen door, kijkt per ongeluk onder de rok van een vrouw en blijft haken in de handtas van een vrouwtje, die hem van diefstal beschuldigd. Hoe redt die gekke Andy zich hier nu weer uit?

Ontzettend Irritant is een knettergek, bizarre verhalenbundel die flink op je lachspieren werkt. Dit komt ook doordat alle bladzijdes zijn volgekrabbelt met allerlei kleine tekeningetjes en grapjes. Zo staat er opeens dat je op bladzijde 43 moet kijken om de meest irritante grap ooit te zien, maar als je op bladzijde 43 komt, blijkt de grap wegens omstandigheden te zijn verhuisd, en dat gaat zo maar door. De bladzijdenummering wordt bewaakt door een vlieg die elke keer weer iets onzinnigs heeft te melden.

Is Ontzettend Irritant dan voor iedereen? Nee, dat denk ik niet. Wanneer je namelijk moeite hebt met je te concentreren, dan zullen de afbeeldinkjes je continu afleiden van het verhaal. Irritant hè? Tenzij je jezelf daarvoor kunt afsluiten. Dat raad ik stiekem wel aan om te proberen, want Ontzettend Irritant is simpelweg veel te grappig om te laten liggen.