Boekbespreking Vuur | Een boek met een rood randje

De voorkant van Vuur met een Weerwolf die boven de huizen uit torent.

Let op: Dit is een boek voor kinderen boven de 12 (en misschien wel ouder!)

Door Yannick van Dijk - Sommige boeken slaan je om de oren met grappige tekeningen, roze linten en een kleurrijke omgeving, terwijl andere juist een stuk duisterder zijn. Naar een andere wereld waarin het kwade overheerst, of gewoon in onze wereld waar allerlei slechte dingen gebeuren. Eén van die dingen die het donkerste in mensen naar boven haalt is natuurlijk: oorlog. In Nederland vieren altijd twee oorlogen hoogtij in het basis- en voortgezet onderwijs: De Tachtigjarige Oorlog en de Tweede Wereldoorlog. Logisch, want die oorlogen hebben voor Nederland de meeste gevolgen gehad en vonden plaats op Nederlands grondgebied. Vuur speelt zich af in dezelfde tijd als de Tachtigjarige Oorlog, namelijk de dertigjarige oorlog.

Het verhaal gaat over een man uit de Nederlanden, genaamd Otto Hundebiss. Otto is een huursoldaat en heeft net letterlijk de dood in de ogen gekeken. De dood heeft besloten om Otto niet mee te nemen en dus vlucht Otto naar het dichtstbijzijnde woud. In dat woud vindt hij allerlei bijzondere mensen. De eerste verzorgt zijn schouderwond en geeft hem dobbelstenen. Met die dobbelstenen moet hij de weg zien te vinden.

Dan komt hij bij een stel ruziënde deserteurs aan. Het waren waarschijnlijk huursoldaten. Otto ziet ze ruziën met een man met een riem in zijn hand die uitermate kalm blijft. Ook ziet hij een kip rondlopen bij de soldaten. Otto grijpt zijn kans en pakt de kip. De ene man ziet hem en voor hij het weet heeft de man met de riem plaatsgemaakt voor een wolf. De twee mannen rennen weg en Otto pakt de kip en rent weg.

Vuur: Otto Hundebiss en Saffier liggen samen in een grot. Ze zijn verliefd.
Otto Hundebiss en Saffier

Verder in het bos ontmoet Otto de mooiste vrouw die hij ooit heeft gezien. Ook zij heeft iets mysterieus en ze slapen samen en 's ochtends is zij weer vertrokken. Hij moet en zou haar achterna moeten gaan, maar laten de dobbelstenen dat toe? Waarom had ze zoveel verdriet in haar ogen? En wie was die weerwolf? Welke vervloekte wezens zitten er nog meer in dat mysterieuze bos? Zal Otto ooit geluk gaan vinden in een verdorven wereld?

Vuur is een griezelboek voor pubers. Er zit een sprookjesachtige opbouw in, namelijk een held die allerlei dingen moet doorstaan om maar één ding te bereiken: liefde en een gelukkig leven. Wij als Leesdetectives geven normaal geen leeftijd aan boeken, alleen als het thema te heftig is. In dit boek komen fragmenten voor van één van de meest gruwelijke oorlogen uit de geschiedenis. De dertigjarige oorlog is een oorlog waarbij huurlegers dorpen en steden plunderden. Daar moordden ze en verkrachtten ze de burgers en vooral de boerenbevolking was hun leven niet zeker. Zo ook de familie van Otto, zo wordt later bekend.

Het verhaal is heftig, ontzettend spannend en je wilt constant weten hoe het verhaal verdergaat. Sally Gardner heeft wat dat betreft qua vormgeving en qua verhaal een supergoed verhaal geschreven. De personages komen uiteindelijk allemaal bij elkaar en alles wat Otto doet heeft gevolgen voor zijn toekomst. Dat maakt het verhaal zo interessant.

Dus ben je ouder dan 12 en hou je ervan om te griezelen? Lees dan dit horrorverhaal. Het is spannend, het is zwaar en je leeft mee met de denkbeelden van Otto. Het is stiekem in het donkerste van je ziel een prachtig liefdesverhaal. Want als iemand echt alles waard is, dan is diegene de liefde voor altijd.

...lezers die houden van een gruwelijk verhaal

...lezers die gek zijn op weerwolven en heksen

...lezers die een beetje bloed en gruwelijkheden niet schuwen

Samenvatting/Flaptekst

Otto Hundebiss raakt gewond in de oorlog. Hij ontsnapt aan de dood en begint aan een reis naar een land vol magie en geheimen... Daar ontmoet hij Saffier, een dappere, jonge vrouw, en ontdekt hij de kracht van de tondeldoos en het geheim van de drie wolven. Vuur, dat werd gebaseerd op Andersen's De Tondeldoos, is een verhaal over wreedheid en schoonheid dat vanaf begin tot eind blijft boeien.