Boekbespreking Waarom verdrinken vissen niet? | Het antwoord op jouw ge-google

Je hebt wel eens van die buien dat je alles wilt weten. Soms het antwoord op levensvragen, soms op vragen die er niet zo toe doen. Googlen over medische zaken is sowieso af te raden, want dan kom je er meestal niet al te best van af. Als er iets vol met vragen zit, dan is het wel het hoofd van een kind. Anna Claybourne en uitgeverij Lemniscaat bundelden de krachten om op vragen over dieren in ieder geval een passend antwoord te geven!

In Waarom verdrinken vissen niet? worden levensbelangrijke vragen over het dierenrijk beantwoord. Zoals de inleiding al zegt, hebben we voornamelijk te maken met vragen die eenieder vast eens in een zoekbalk heeft getypt. Het boek staat vol met hele logische vragen, zoals 'Wie geeft dieren hun naam?' en 'Waarom hebben mensen geen staart?', maar al snel worden deze vragen afgewisseld met vragen als 'Kan mijn kat vegetariër worden?' en 'Wat betekent woef?'. Kortom: het boek staat vol met vragen die je zelf had kunnen verzinnen en vragen die absurd zijn, maar waarbij je stiekem wel nieuwsgierig bent naar het antwoord!

Alle vragen en antwoorden worden gegeven in een kleurrijk boek met kartonnen kaft. Elke vraag wordt in een à twee pagina's beantwoord met dikgedrukte kopjes, een druk lettertype en de nodige illustraties. Het boek werd dan ook mede vormgegeven door Claire Goble. Naast getekende afbeeldingen zijn er ook de nodige natuurfoto's in het boek terug te vinden!

Waarom verdrinken vissen niet? is een kleurrijk informatieboek dat ons een kijkje geeft in het dierenrijk. Daarbij daagt het boek je nieuwsgierigheid uit om op zoek te gaan naar het antwoord op bizarre vragen. Daar geeft de titel zelf eigenlijk al een voorproefje van. Want hoe zit dat eigenlijk precies met die vissen?

Bladzijde uit kinderboek Waarom verdrinken vissen niet?

...lezers die graag informatie opslurpen

...lezers die van het dierenrijk houden

...lezers die graag googlen in hun vrije tijd

Wonderlijke vragen over de wonderbaarlijke wereld der natuur.

Vorig jaar veroverde 'Waarom zijn er zoveel blote mensen in de kunst?' de boekhandels. Het idee om vanuit kindervragen de kunstgeschiedenis in te duiken, bleek een gouden greep. Vanuit hetzelfde idee wordt nu ingezoomd op de natuur.

Waarom kan ik niet vliegen als een vogel?

Wat betekent 'woef'?

Wie bedacht dat je koeien kunt melken?

Vergeten olifanten wel eens iets?

Waarom hebben mensen geen staart?

Aan de hand van vrolijke, tot de verbeelding sprekende vragen worden allerlei aspecten van de natuur besproken: van de evolutie tot de intelligentie van dieren en van biodiversiteit tot hoe dieren met elkaar communiceren. Kun je vriendjes worden met een slang? Dat lees je in het hoofdstuk over gif. Waarom dragen dieren geen kleren? Dat staat in het deel over huiden en vellen. En waar zijn de dinosaurussen

gebleven?

Duik in de wereld van de natuur en kijk erin rond door de ogen van een kind. Je zult meer ontdekken dan je je ooit hebt afgevraagd - tenminste... sinds je een kind was!