Boekpromotie in de klas! | De boekensushi
top of page

Boekpromotie in de klas! | De boekensushi



Daar sta je dan voor de klas. Je hebt een boekenkast vol boeken, maar je kinderen willen ze niet aanraken omdat de wereld van gamen, YouTube kijken en een mobiele telefoon veel interessanter is. "Iedereen doet dit immers en wie leest er nou nog?", hoor je veel kinderen gekscherend zeggen.


Dan hopen wij dat jij instapt en zegt dat het lezen van boeken je in een andere wereld brengt. Niet in de wereld van de telefoon waarin alles al vormen heeft, maar een veel spannendere wereld: de wereld in je hoofd. Waar alles tot leven kan komen op de manier waarop jij wil dat het tot leven komt. In deze artikelreeks leggen we werkvormen uit waarbij je kinderen weer meer in aanraking kan laten komen met boeken en waarmee je ze een begin kan laten maken met het lezen.


De boekensushi


Je kent het wel. Je loopt een boekenwinkel binnen en je ziet zoveel leuks, dat je niet weet wat je moet kiezen. Bij kinderen is het nog heftiger, want die moeten een boek kiezen binnen een gestelde tijd. Dat terwijl wij wel een uur of 3 in een boekenwinkel kan dwalen. Voor die kinderen is er de boekensushi. Hoe werkt die?

Stap 1 (voorbereiding)

Selecteer boeken uit je boekenkast die kinderen eigenlijk niet veel pakken, maar wel nog goed uitzien. Zet ze mooi en netjes op een tafel, alsof je een prachtige etalage moet inrichten.


Stap 2 (instructie)

Leg aan de kinderen uit hoe je een boek kiest. Vertel over de kaft en de achterkant en wat die je zou kunnen zeggen over het boek. Laat zien dat je bladert door een boek heen en wat zou je tegen kunnen komen. Veel plaatjes, weinig plaatjes, een groot lettertype, een klein lettertype of allerlei verschillende letters.


Vertel de kinderen wat de vuistregel is. Vertel dat je een bladzijde moet lezen en je vuist er bij moet houden. Ieder woord dat je niet kan lezen (technisch of je weet niet wat het woord betekent), daarvoor moet je 1 vinger opsteken. Als je je bladzijde uit hebt en je hebt al je 5 vingers opgestoken, dan is het boek waarschijnlijk te moeilijk voor je.


Stap 3 (uitvoering)

Zorg voor groepjes van ongeveer vijf kinderen. Ze kiezen een boek dat ze nog niet hebben gelezen. Vertel dat ze eerst met hun eigen gekozen boek de dingen moeten doen die terugkwamen bij de instructie:

  • De kaft bekijken

  • De achterkant lezen

  • Bladeren door het boek heen

  • Eén bladzijde lezen en de vuistregel toepassen

Na 3 tot 5 minuten per boek geven ze het boek door aan hun maatje rechts van ze. Zo vaak totdat ieder kind ieder boek heeft gezien.


Stap 4 (afsluiting)

Als de kinderen hun eigen boek weer hebben, moeten ze met elkaar stemmen welk boek ze waarschijnlijk zouden pakken. Na afloop bespreek je in de klas welk boek ieder groepje zou willen lezen en waarom.


Je zult zien dat heel veel kinderen nu al weer 5 verschillende boeken in hun handen hebben gehad en die hebben bekeken. Je merkt dat veel kinderen soms zó enthousiast zijn over een boek waarvan ze dat vooraf niet hadden bedacht, dat ze het meteen willen lezen en in hun bezit willen houden. Ik zou dan zeggen: doel bereikt!

bottom of page