"Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden!" is een uitspraak die je veel hoort. In veel gevallen is dit natuurlijk ook waar. Je kan in een plaatje een complete context zien, maar toch ondersteunen we vele plaatjes vaak nog met woorden. Kijk maar naar het nieuws, waar we toch altijd een stem horen met wat we te zien krijgen en welke informatie je "echt niet mag missen". Dus woorden en plaatjes gaan vaak hand in hand. Op scholen waar we komen vinden kinderen een visualisatie van het boek altijd prettig. Maar wat gebeurt er nu als er een boek is zonder woorden? Is een boek zonder woorden ook nog een verhaal?
Kleur is het boek van Marieke ten Berge. Het doel van het boek is om te laten zien dat wie kan "fantaseren" de mooiste wereld kan maken die je je kan wensen. Daardoor is het verhaal zonder tekst geschreven (of eigenlijk getekend). In het verhaal krijgt een jongen een doos met kleurpotloden en die kleurpotloden kleuren zijn leven. Hij ziet kinderen voetballen en kinderen hun best doen op de talige vakken op school. Maar hij doet niets liever dan kleuren, omdat hierdoor alles tot leven komt.
Het boek Kleur is er om te laten zien dat een boek zonder woorden ook een verhaal kan bevatten. Dit is natuurlijk een prachtige boodschap. Als leraar zou ik dit boek dan weer anders gebruiken. Ik ben nieuwsgierig wat er gebeurt als je op de één of andere manier kinderen ook tekst laat toevoegen aan het verhaal. Of dit nu gesproken is of geschreven, is mij om het even. Hoe mooi zou het zijn als er verschillende verhalen uitkomen. Ook dat is creativiteit.
Ook zou het een prachtig voorleesboek kunnen zijn. Ik zou als ouder het boek openslaan en iedere keer een andere element eruit pakken om een verhaal daarvan te maken. Hoe interessant is een voorleesboek dat continu van inhoud verandert? Marieke ten Berge is daar in ieder geval in geslaagd.
Dat Marieke ten Berge een creatief meesterwerk heeft geschreven met haar "prentenboek" (als ik het zo mag noemen) Kleur, staat buiten kijf. Ik denk dat het prima kan aanslaan in de groepen, maar de boodschap blijft: daag ook jezelf eens uit. Dus kom uit die luie stoel en probeer eens verschillende verhalen te verzinnen aan de hand van de prachtige tekeningen van Ten Berge. Sleur je kind mee in de avonturen die jij hebt verzonnen voor het jongetje met de kleurtjes en kleur zijn wereld in met jouw fantasierijke woorden.
Dit boek raden wij aan voor...
...kinderen die creatief zijn
... ouders die hun kinderen een aanpasbaar verhaal willen vertellen
... een ieder die wat kleur in zijn/haar leven kan gebruiken
Samenvatting/Omslag
Een jongen doet niets liever dan tekenen – zijn grauwe leven vult zich met kleur door de tekeningen die hij maakt. Zelfs op school veranderen de cijfers van zijn rekenwerk in de vrolijkste figuurtjes. Als hij van een vriend een grote doos met kleurpotloden krijgt, wordt zijn fantasie helemaal ontketend: waar hij ook komt, op de fiets, op het strand, in het donkere bos, vult hij zijn hoofd en de wereld met kleur. Wie kan fantaseren leeft in de mooiste wereld.
Kommentarer