Leesclub op de basisschool #1 | Het begin van De Leeshelden

Bijgewerkt: 28 dec 2020

Door Sander van Genderen - Het is de zomervakantie van 2020. Enkele maanden terug ben ik samen met Yannick begonnen met De Leesdetectives. In een moordend tempo verslind ik boeken om meer kennis op te doen over het huidige aanbod aan kinderboeken en met de wereld die kennis te delen. Er is nog geen uitgeverij die boeken toestuurt en naast de openbare bibliotheek zijn er niet veel andere opties dan alles zelf te kopen. Of toch wel? Natuurlijk, de schoolbibliotheek! Die staat stijf van de boeken!

Na een autoritje van 15 minuten ben ik op een verlaten school, het is immers zomervakantie. Ik neem de bibliotheek onder de loep. Er is werk aan de winkel. Samen met Yannick en een collega en haar dochter spitten we de boekenkasten door en schrijven we meer dan tien kratten aan boeken af. Verschrikkelijk oud of versleten. De boeken die de schifting wel overleven blijven staan. Alles staat op AVI ingedeeld. Ik ben er niet tevreden over, maar alles nu opnieuw gaan indelen is niet aan de orde. Dit was het moment dat een eerste zaadje in mijn hoofd begon te ontkiemen. Een zaadje dat De Leeshelden heette.


Eenmaal gestart met het schooljaar 2020-2021 ga ik samen met een van mijn middenbouwcollega's zitten. Hoe zou zij het zien zitten om bovenbouwers in haar groep te ontvangen om te helpen met lezen en boeken te promoten? Laaiend enthousiast, top! We besluiten voorlopig met onze twee groepen een pilot te draaien. Nu is het aan mij om mijn bovenbouwers te enthousiasmeren om zich hiervoor aan te melden. Het moet immers uit hunzelf komen. Kinderen die tegen hun zin in de middenbouw gaan helpen, werkt averechts. Daarom doe ik vooral een beroep op de intrinsieke motivatie van kinderen.


Het is een woensdag, ergens begin oktober. De kinderen die 's ochtends het lokaal binnenlopen zien posters hangen. 'GEZOCHT: LEESHELDEN' valt er te lezen. Een paar kinderen raken enthousiast.

Ik vertel in de kring wat het plan is. Ik ben op zoek naar kinderen die het leuk vinden om middenbouwers te helpen met lezen en boeken te promoten. Ook zoek ik kinderen die in de onderbouw prentenboeken willen voorlezen en willen helpen in de bibliotheek. Wanneer kinderen zich willen inschrijven, kunnen ze zich bij mij melden. Ze krijgen dan later verdere uitleg. Er gaan drie vingers omhoog.


Aan de slag!


Met de drie bovenbouwers ga ik aan de slag. We bespreken samen wat helpen met lezen nu eigenlijk is. Hoe help je een middenbouwer? Waar kun je op letten tijdens het lezen? We bespreken een registratieblad waarop de kinderen kunnen aangeven met wie ze hebben gelezen, wat ze hebben gelezen, wanneer ze hebben gelezen en waar ze op hebben gelet. Denk hierbij aan duidelijkheid, tempo en interpunctie. Hiermee geef ik ze de nodige bagage om in de middenbouw gericht te helpen met lezen. De Leeshelden lezen eerst zelf een middenbouwboek, waarna ze besluiten of het leuk genoeg is om in de middenbouw te gebruiken. Zo niet, dan gaan we er ook geen middenbouwers mee lastigvallen, toch?


Binnenkort deel 2 van Leesclub op de basisschool, met daarin aandacht voor bibliotheekbeheer door een leesclub en het groeiende enthousiasme!

3 Tips voor het opstarten van een leesclub op de basisschool

  1. Zorg ervoor dat je zelf de nodige kennis en affiniteit hebt met kinderboeken. Je hebt hierin namelijk een voorbeeldrol! Als jij niet enthousiast bent over kinderboeken, dan kun je ook geen club leiden!

  2. Zorg ervoor dat je een collega hebt in de andere bouw waar je mee kunt sparren. Een collega die het ook ziet zitten. Je kunt hiervan namelijk waardevolle feedback krijgen over hoe jouw Leeshelden het in de middenbouw doen!

  3. Stuur jouw Leeshelden niet zonder een gedegen voorbereiding naar andere groepen. De opbrengst is vele malen groter wanneer je ze de handvatten geef om middenbouwers goed te kunnen begeleiden!

De Leesdetectives - © 2020 

Mail ons: leesdetectives@gmail.com

  • Instagram Leesdetectives
  • Leesdetectives YouTube
  • Leesdetectives Facebook page