Wat is er aan de hand met ons leesonderwijs? | Een reactie op Lubach


Door Sander van Genderen - Gisterenavond besteedde Arjen Lubach in ‘Zondag met Lubach’ een item aan het begrijpend lezen in Nederland met daarbij ook meteen een verwijzing naar de leesmotivatie van 15-jarigen. Zoals eerder in Nieuwsuur al werd aangekaart, is het triest gesteld met het enthousiasme van de jongere lezers. Nederland staat op plek 78 wat betreft het leesplezier van 15-jarigen. Hoe is het mogelijk dat een land als Nederland, met ongekende mogelijkheden, zo laag op een lijst over leesmotivatie terecht komt? Dat heeft alles te maken met de bureaucratie rondom het lezen. Iets waarover Lubach de spijker op zijn kop slaat.


De ware reden waarom we leren om ‘begrijpend te lezen’, zou namelijk helemaal niet moeten zijn om signaalwoorden te herkennen en verbanden te ontcijferen. Natuurlijk zijn dat welkome vaardigheden om teksten te begrijpend, maar om dit als concreet doel te stellen is allesbehalve motiverend voor de jonge lezers. Wanneer er voor de klas een begrijpend lezen les wordt ingezet met als intro ‘vandaag gaan we het hebben over verwijswoorden’, dan kun je er bijna vergif op innemen dat driekwart van de groep al afhaakt. Intrinsieke motivatie is van essentieel belang om te leren en dat hebben we veel kinderen ver voor de leeftijd van 15 jaar al ontnomen.


Om kinderen beter te leren lezen, moeten de zaken worden omgedraaid. Kinderen moeten plezier krijgen in het lezen en dan volgt de rest vanzelf. Wie werkt met bijvoorb