In de leescirkel van Aiden Chambers (voor wie er niet mee bekend is, hij heeft een cirkel gemaakt met wat er minimaal op scholen moet zijn om een leesklimaat te creëren) staan: selecteren, lezen en reageren. Het selecteren gaat over de keuze van boeken en de mate waarin ze beschikbaar zijn voor kinderen. Het stukje lezen gaat over de tijd en de mate waarin er gelezen kan en mag worden. Het reageren gaat heel erg over dat wanneer je een boek uit hebt, je graag daar iets over kwijt wil. Vooral dit laatste zorgt vaak voor vraagtekens. Wat zou je hieraan kunnen doen?Nou, maak een M.I. pot!
Volgens Howard Gardner is er namelijk niet één intelligentie, maar zijn er 8 verschillende intelligenties. Nu is Howard Gardner redelijk ontkracht in de afgelopen jaren, maar wat fijn is, is dat de categorieën die hij heeft ingedeeld didactisch wel fijn zijn. In de M.I. pot zitten namelijk verwerkingsopdrachten vanuit de 8 intelligenties. Zo kunnen kinderen zelf kiezen hoe ze een boek willen verwerken, door een briefje te trekken uit de pot.
M.I. Verwerkingsopdrachten
Onderstaande verwerkingsopdrachten zou je op twee manieren kunnen printen. Ten eerste zou je de intelligenties aan kleuren kunnen koppelen. Zo is duidelijk welk papiertje bij welke intelligentie hoort. Je zou ook kunnen kiezen voor een blanco vel. Houd alle papiertjes wit, zodat kinderen verrast worden met welke intelligentie ze aan de slag moeten! De kleurenkaartjes van de download zijn gekoppeld aan de afbeelding hierboven.
Mijn advies is om de kinderen niet te verplichten een opdracht te maken. De pot biedt de mogelijkheid om kinderen hun verhaal te laten doen en te verwerken op een creatieve manier, met de nadruk op mogelijkheid. Natuurlijk zijn hier nog andere manieren voor, maar die komen vast nog wel eens voorbij in Yannick's le(e)sidee!
Comentarios