Boekbespreking Prutsers en Pechvogels | Een achtbaan aan historische missers

Door Sander van Genderen - Tosca Menten en Jozua Douglas zijn als schrijvers door de wol geverfd. Dat betekent dat ze al heel veel ervaring hebben met het vak als schrijver. Waar Tosca Menten onder andere bekend is van Dummie de Mummie, daar is Jozua Douglas bekend van de Costa Banana serie. Eerder richtten zij het genootschap De Gouden Grijns op. Onder die naam brachten zij het boek Pech Onderweg uit. Nu is het tijd voor een nieuwe verhalenbundel. Dit keer met een historisch tintje!

Wie van het boek Prutsers en Pechvogels verwacht dat het één grote reeks aan historische feitjes vertelt, zit er naast. De verhalen zijn zeker wel gebaseerd op waargebeurde geschiedenisverhalen, maar soms wijken Tosca Menten en Jozua Douglas daar maar al te graag van af. Ze gebruiken hun eindeloze fantasie om de verhalen nog veel gekker te maken dan ze eigen al waren. Neem nu de Boston Molasses Disaster in 1919. Op 15 januari van dat jaar ontplofte een gigantische tank vol stroop, waardoor er een vijf meter hoge golf aan stroop veel verwoestte. Dit verhaal is terug te vinden in Prutsers & Pechvogels, maar dan net even wat gekker dan het al was. Kan het nog gekker dan een echte stroopoverstroming? Ja, dus wel!

Boston Molasse Flood
Zo zag die overstroming van stroop er dus echt uit!

Naast de verhalen die je nog kunt linken aan de echte geschiedenis, staat het boek ook gevuld met enkele verhalen die uit de duimen van Jozua en Tosca zijn gezogen! Wat dacht je van een bijzonder oude man die in het openbaar vervoer de meest bizarre geschiedenisverhalen vertelt? Of van twee kwakzalvers (oplichters!) in de middeleeuwen die de koning moeten genezen? Het boek schiet van hot naar her op de tijdlijn en probeert daarbij die gouden grijns op jouw gezicht te toveren!

Nee, Prutsers & Pechvogels is geen geschiedenisboek dat je als bron er even bij pakt in de les. Het is een boek vol met humor dat een knipoog geeft aan historische feitjes waar je vast nog niet bekend mee was! Dus ben je gek op geschiedenisverhalen en vond jij Pech Onderweg, Costa Banana of Dummie de Mummie ook leuk? Waar wacht je dan nog op? Hup, naar de boekwinkel!

...lezers die fan zijn van Costa Banana en Dummie de Mummie

...lezers die graag over de geschiedenis lezen

...lezers die van grappige verhalen houden

Een nieuwe verhalenbundel van de twee grappigste kinderboekenschrijvers sinds de Tachtigjarige Oorlog!

Prutsers en pechvogels is de nieuwe verhalenbundel van schrijversduo De Gouden Grijns. Na het succesvolle Pech onderweg schreven Tosca Menten en Jozua Douglas opnieuw een boek dat perfect aansluit bij het thema van de Kinderboekenweek. Verhalen uit de geschiedenis, maar nu eens niet over heldhaftige keizers, gewiekste uitvinders en sublieme kunstenaars. In deze bundel staan historische missers centraal. Over een brandende pruik, een hinnikend kunstgebit en een rampzalig verlopen ballonvaart.

Jozua Douglas leest voor uit Prutsers en Pechvogels!