Eerder op deze site verscheen van mij een artikel waarin het boek Schaduwkraai werd besproken. Het boek is een verademing voor kinderen die veel liever gamen dan lezen, want het weet namelijk de twee werelden samen te voegen. Als strijder, spion of magiër sla je een eigen pad in dat je uiteindelijk naar het einde van het boek brengt. Na dit succesvolle eerste deel besloot Marcel Groenewegen daar een nieuw deel aan toe te voegen. Nog steeds in Ulvenria, maar niet per se met dezelfde gaven.
Voor een totaalbeeld raad ik je als lezer aan eerst de andere bespreking te lezen. Zo kun je zelf een beter beeld vormen van wat de Gameboeken van Marcel Groenewegen te bieden hebben. Laat ik toch in een notendop uitleggen hoe het in elkaar zit.
Als lezer start je het boek zoals elk ander boek. Je leest de eerste hoofdstukken waarin het verhaal zich vormt. In dit boek zul je daarna echter een eerste keuze moeten maken: word je een strijder, spion of magiër? Elke klasse kent eigen vaardigheden. Deze zullen je van pas komen in het verhaal dat volgt. Je zult namelijk vervolgens continu keuzes in het verhaal moeten maken die je van hot naar her sturen. Linksaf of rechtsaf? Aanvallen of vluchten? Zo ontspint zich een verhaal waarin jouw keuzes leidend zijn.
Met Schaduwkraai in het achterhoofd was ik benieuwd naar wat voor trucs Groenewegen voor dit tweede deel uit zijn mouw zou schudden. Opvallend is dat het scoreformulier nog altijd dezelfde klassen, vaardigheden en spreuken bevat. Persoonlijk vind ik dit wel een gemiste kans. Hierdoor val je namelijk al snel ietwat in herhaling als je het eerste deel intens hebt beleefd. Ondanks het feit dat het verhaal voortborduurt op het eerste deel, kun je wel met hetzelfde personage een andere klasse kiezen. Ik snap dat er voor het stukje character- en world building is gekozen om dezelfde personages en wereld aan te houden, maar het voelt ergens toch een beetje gek als je als magiër het eerste deel hebt afgerond en vervolgens met compleet andere vaardigheden het tweede avontuur aangaat.
Naast deze kritische noot blijft het concept van de serie staan als een huis. Nog steeds beweeg je soepel door de spelwereld heen en loop je nergens tegen een ondoordringbare muur aan. Groenewegen weet soepel alle eindjes aan elkaar te knopen en elke zijweg weer bij de hoofdweg uit te laten komen. Daarnaast kan de kaft (een kritische noot ten opzichte van het eerste deel) mij dit keer een stuk meer bekoren.
Al met al is Game Boek: Vuurstrijd vooral meer van hetzelfde. Dat hoeft zeker niet per se slecht te zijn. Vond je deel één leuk, dan is dit ook een heel vermakelijk avontuur. Je kunt natuurlijk ook gewoon dezelfde klasse en vaardigheden kiezen als je volledig bij je eerste personage wilt blijven. De serie blijft dan ook bij uitstek geschikt om niet-lezende kinderen aan het lezen te krijgen.
Ik raad dit boek aan voor...
...lezers die meer van Schaduwkraai willen.
...niet-lezende kinderen die houden van gamen.
...eenieder die goed om kan gaan met keuzestress.
Leesdetectives biebmonsters
Voor uitleg over de biebmonsters klik hier!
Hoi, ik ben Nicky!
Ik houd van avonturen! In een goed avontuur zit namelijk alles. Mysteries, achtervolgingen, schatjagen… het is geweldig! Ik vind het heerlijk om helemaal in zo’n verhaal op te gaan. Boeken waarin ik zelf mysteries en puzzels moet oplossen, vind ik ook heel leuk!
Samenvatting/Omslag
Het is tijd voor je nieuwe missie, Schaduwkraai.
De duistere heks Cassandra is op zoek naar het Boek der Doden. Als ze het te pakken krijgt, zal ze oppermachtig zijn. Jij bent Schaduwkraai en wilt haar stoppen. Je missie leidt je door de gevaarlijke dwergmijnen en de verraderlijke bossen van Iverland.·
STAP 1 - Kies wie je wilt zijn:
▶ Een strijder▶ Een spion▶ Een magiër
STAP 2 - Kies je gave:
▶ Intuïtie▶ Spoorzoeken▶ Sloten openen▶ Zakkenrollen
Kies wat voor held je wilt zijn en bepaal zelf het verhaal, net alsof je in een game rondloopt.
Comments