Boekbespreking Keesie Kippenkop - De Rioolridder | Zo pak je je pestkop terug!

Bijgewerkt op: 4 okt. 2021

Boek Keesie Kippenkop De Rioolridder, door Hugo van Look geïllustreerd

Door Sander van Genderen - Wanneer je een boek zoekt over pesten, hoef je niet lang te zoeken. Het zijn dan wel vaak wat zwaardere boeken die je vindt. Een beetje zielig eigenlijk. Misschien ben je wel op zoek naar een boek over pesten dat wat luchtiger is. Waar vooral veel grapjes worden gemaakt. Stop je zoektocht dan nu maar, want je hebt het antwoord gevonden! Keesie Kippenkop - De Rioolridder laat je lachen om pesterijtjes.

Keesie Kippenkop is niet erg populair op school. Wanneer hij zijn spreekbeurt over ratten houdt, heeft hij zijn rat Wimpie meegenomen. Ratten zijn in het echte leven ontzettend slim, en dat is Wimpie in dit boek ook! Misschien nog wel slimmer zelfs. Keesie Kippenkop wil een fantastische spreekbeurt geven, maar wordt heel zenuwachtig en vergeet alles wat hij wilde zeggen. Limbo, de grote pestkop van de groep, kijkt Keesie grijnzend aan. Hij geeft Keesie een verfrommeld briefje waarin staat: ''Wij gaan jouw rat leren vliegen!''

Keesie Kippenkop in het Riool
© Hugo van Look

Keesie raakt in paniek en probeert na schooltijd snel te vluchten, maar dit loopt niet zo soepel. De pestkoppen weten hem op de fiets bijna in te halen en uiteindelijk wordt Keesie Kippenkop klem gereden. Er is maar één uitweg, en dat is het riool! In het riool ontmoet hij een mysterieuze man in een duikpak. Hij helpt Keesie aan de pestkoppen te ontsnappen. Het is tijd om voor eens en voor altijd af te rekenen met die pestkoppen. Ze moeten weten dat het pesten van Keesie Kippenkop geen goed idee is!

Schrijver Jozua Douglas heeft een bijzonder kleurrijk boek op markt gebracht in samenwerking met Hugo van Look. Het boek staat bol van de humor die voor kinderen rond de 7 jaar helemaal op maat is. Met een riool als plek waar het zich afspeelt, kun je natuurlijk vooral vieze grapjes verwachten. Daar is is Keesie Kippenkop zelf overigens ook niet vies van!

Al met al is Keesie Kippenkop: De Rioolridder een heel interessant boek voor middenbouwers op de basisschool. Het boek vormt een wat langer verhaal, zonder dat het echt een ingewikkeld geheel wordt. Ik raad dan ook aan het boek vooral niet voor te lezen, maar de kinderen het zelf te laten ontdekken!

...lezers die graag willen lachen

...lezers die ook graag eens een pestkop zouden terugpakken

...lezers die ook een dierenvriend zijn

Keesie Kippenkop wordt gepest op school. Als drie gemene jongens hem willen pakken, verstopt hij zich in het riool. Daar ontmoet hij een vreemde man in een duikerspak. Is het een spion, een bankrover of een superheld? En kan hij Keesie helpen de pestkoppen terug te pakken?