Bespreking Adventure by Books van 999 Games | Lezen was nog nooit zo actief!

De 4 mysteries van Sherlock Holmes

Door Sander van Genderen - Naast het feit dat wij heel erg van kinderboeken houden, hebben Yannick en ik ook een andere passie: bordspellen! We struinen menig bordspellenwinkel af om de nieuwste gezelschapsspellen te kunnen spelen. Vooral spellen met een verhaallijn (daar zijn de kinderboeken weer!) vinden we heel interessant! 999 Games, een bekende uitgever van bordspellen, bedacht de serie Adventure By Book, waarin bordspellen eigenlijk een beetje in een boek terecht zijn gekomen!

De Adventure by Book-serie is nog niet zo heel oud. Het idee is dat je een avontuur kunt sturen door het maken van je eigen keuzes. Ga je op deze bladzijde naar links, of ga je naar rechts? Trek je aan die hendel die links op de bladzijde verstopt zit, of loop je er veilig aan voorbij? Jouw keuzes zijn van invloed op de rest van het verhaal, en dat maakt het een doldwaas avontuur voor jong en oud. Tenminste, echt voor jong en oud?

De 4 mysteries van Sherlock Holmes

Het eerste boek dat wij hebben gelezen en eigenlijk ook wel een beetje gespeeld, is De 4 mysteries van Sherlock Holmes. In dit boek kruip je in de huid van Sherlock of zijn trouwe assistent Watson. In het boek komen zogezegd vier mysteries voorbij. Deze variëren van het vinden van een verdwenen kat tot het oplossen van een koelbloedige moord. Het boekje adviseert spelers die het moeilijk vinden om voor Watson te kiezen. Die heeft namelijk wat extra opties om mysteries op te lossen. Als Sherlock is het geheel dan weer iets uitdagender. Het boek stuurt je van hot naar her, van bladzijdes voor in het boek naar bladzijdes achter in het boek. Aantekeningen maken voor jezelf is een must, anders ga je de draad helemaal kwijtraken.

Het boek wordt aangeraden vanaf twaalf jaar. Onze ervaring is dat het oplossen van dit boek best wel pittig is. Op de basisschool zul je dus nog wel een hele kluif hebben aan dit boek. Ook vanwege het feit dat er de nodige moeilijke woorden in zitten. Op de middelbare school of met hulp van een volwassene is het beter te doen. Maar ben jij eigenwijs of toevallig héél slim en zit je in de bovenbouw? Dan kun je het altijd proberen. Niet geschoten is altijd mis!

De Ridders 999 games

Ridders

Het boek ridders steekt anders in elkaar dan het boek dat we hierboven hebben besproken. In Ridders is het namelijk vooral doen en minder denken. Aan het begin van het verhaal besluit je dat je ridder wilt worden, maar dat kan niet zomaar. Je zult je als ridder moeten bewijzen! Je maakt een aantal keuzes die je op je eigen overzichtsblad moet invullen, dat achterin het boek zet. Ben jij bijvoorbeeld vooral sterk? Of juist snel? Aan de hand van die keuzes heb je in het verhaal de nodige voor- en nadelen.

Ridders is een boek dat je razendsnel speelt. Je zoekt op bladzijdes of je daadwerkelijk alles hebt gezien en maakt dan je keuze. De volgende bladzijde kan zomaar je dood betekenen, waardoor je weer opnieuw zult moeten beginnen. Dit boek is een stuk makkelijker om te lezen en spelen voor basisschoolleerlingen. Het boek bevat niet heel veel tekst, waardoor dit ook meer doen is dan lezen. Een 5e jaars zou er al mee uit de voeten kunnen, maar het boek is ook op latere leeftijd een leuke activiteit!

Al met al vinden wij het concept Adventure by Books dus een geslaagd experiment. Het is nog even zoeken naar de juiste moeilijkheidsgraad en welke doelgroep daar het beste bij past. Wij raden De 4 mysteries van Sherlock Holmes dus aan voor slimme bovenbouwers en middelbare scholieren. Ridders kan al aan het eind van de middenbouw worden ingezet!

...lezers die lezen en bordspellen leuk vinden

...lezers die graag gamen

...lezers die lezen alleen te saai vinden