Wat ik vroeger als kind enorm leuk vond was om zelf dieren te verzinnen. Ik pakte dan de slurf van een olifant en die plakte ik op de kop van een zebra, die op krokodillenpoten stond. Hoe toffer de tekening was, hoe trotser ik was. In de Griekse mythologie was het niet meer dan gebruikelijk dat er vaak een monster ontstond uit verschillende dieren. Zo had je een Minotaurus (een stier met de benen van een mens), een basilisk (een draak met vogelpoten), een Pegasus (een vliegend paard) en zo zijn er nog wel tientallen op te noemen. In Wonderlijke dieren die misschien echt bestaan staan nog velen van dit soort dieren. Maar of ze verzonnen zijn?
Hebben jullie al eens gehoord van de Everzwug, een Tzatzikiki of een Sjuttup? Wij in ieder geval niet en gelukkig voor de gehele mensheid heeft professor O'Loog deze dieren wel ontdekt en wat nog gelukkiger is, hij heeft deze dieren nog beschreven ook in het boek Wonderlijke dieren die misschien echt bestaan. Dit boek is fantastisch geschreven en heeft een behoorlijke kwinkslag in ieder stukje. Dat maakt het waanzinnig grappig. Het is ook niet voor niets door meestervertaler Edward van den Vendel vertaald.
De inzetbaarheid in de klas zouden er verschillende kunnen zijn. Ik heb het bijvoorbeeld gebruikt ter bevordering van ons thema Dieren. Hierin moesten de kinderen een eigen fantasiedier maken. Echter kregen ze verschillende lessen over bloedsomloop, skeletbouw, plaats in de voedselketen en andere interessante lessen. Aan de hand van die informatie konden de kinderen nadenken hoe dit zat bij hun zelfverzonnen dier en waarom dit is. Heeft jouw zelfverzonnen dier een dubbele of een enkele bloedsomloop? Hoe ziet het skelet eruit of heeft jouw dier geen skelet? Is jouw dier een prooi- of een roofdier? Waar kun je dat aan zien? Dit boek kon je dan prachtig gebruiken als naslag en als manier van vormgeven.
Je zou dit boek ook kunnen gebruiken als je het hebt over de opbouw van een informatieboek. Die is namelijk prachtig, het enige wat ik mis is een register. De opbouw is aan de hand van gezamenlijke kenmerken van de dieren. Dus het begint bij dieren die zacht aanvoelen en het tweede deel zal gaan over dieren die kwijlen en zo zijn er nog meerdere delen. Als je kijkt op de afzonderlijke pagina's, dan zie je een plaatje van het dier, korte informatie en een stukje tekst, net als in een gewoon informatieboek vaak gebeurd.
Naast deze twee inzetbaarheden zou je het ook kunnen hebben over wanneer iets informatie is dat ergens op gebaseerd is en wanneer is informatie "fake." Na Trump is dat natuurlijk een hot item. Kan een zelfbenoemde professor wel zo'n boek schrijven zonder dat hij in de problemen komt.? Wat ook tof is, is de volgende uitdaging: kun jij een leugen bedenken die zomaar van professor O'Loog zou kunnen zijn?
Een boek waar je in eerste instantie weinig mee lijkt te kunnen (omdat de dieren in het boek niet echt bestaan), maar waar toch een aantal doelen en lesideeën uit komen. Neem daar de grappige verhaaltjes door Stephane Nicolet en Jean Baptiste Drouot bij en de interessante tekeningen en je hebt een topboek. En waardige toevoeging aan je bibliotheek. Na het lezen van Wonderlijke dieren die misschien echt bestaan, ben ik trouwens wel blij dat deze dieren niet echt bestaan.
Dit boek is aan te raden voor...
...kinderen die een uitgebreide fantasie hebben
...leerkrachten die goede lessen willen geven over informatie verzamelen
...iedereen die ook op onderzoek wil naar bijzondere dieren
Omslag/Samenvatting
In dit dierenboek staan dieren, zoals in de meeste dierenboeken. Ze zijn allemaal waargenomen, tot in detail beschreven, getekend en geclassificeerd door de grote professor O’Loog, miskend wetenschapper en wees van geboorte. Geen van deze dieren werd door andere biologen gezien, wat niet wil zeggen dat ze niet bestaan, ook al zijn er mensen die dat beweren. In ieder geval heeft nog niemand bewezen dat ze niet bestaan.
Comments